Vågar du #skolgo19?!

Säger man sig ha blåst huvudet av Jante får man vackert ta fan i båten och ro istället. Tror du man måste vara lite vrickad eller lida av hybris för att ställa upp som lokal föreläsare under fortbildningsdagar?

För mig är det inte första gången men med facit i hand ger jag hellre workshops än föreläsningar. Den största behållningen av att själv medverka var att under planeringsstadiet få lite nytändning. När man ”klickar” med kollegor får man energi! Vid två tillfällen har Therese Rausmark och jag träffats och planerat upplägg och innehåll. Vi känner varandra sen tidigare men har aldrig jobbat ihop.

Första gången möttes vi en fredag eftermiddag på Espresso House för att få miljöbyte. Vi delade en Powerpoint och började genast då vi överhörde hur några gymnasietjejer vid bordet intill brottades med sin Onedrive. Klart vi lade oss i och kom snabbt in på alla dessa olika plattformar som används i grundskolorna. Här satt de från tre olika högstadieskolor med helt olika erfarenheter och därmed förutsättningar. Showbie, Schoolsoft eller pappersform?!

Therese och mina egna ingångar i den digitala världen påminner om varandra. Behoven styr. Jag började blogga med mina elever för att få fart på läsningen. Vi läste och gav boktips, fick boktips av andra och hittade på så sätt våra mottagare och sen var det bara att ta sig an källkritik och upphovsrätter. Therese ingång var med Instagram då eleverna ville ha en plattform att visa arbeten och den återkommande fredagsdansen för föräldrarna.

”Digitala klassrum”, som var namnet på vår programpunkt, syftar på plattformarna och vägen fram till pilotprojektet Haldor som vi fått förmånen att testa ett år. Vår föreläsning blev fullbokad men låg sist på dagen. Flera bänkar var tomma när det var dags vilket kändes lite tråkigt eftersom vi lagt ner mycket tid på att förbereda oss. Dagen var kanske väl lång för tillresande och upplevelsen av alla fantastiska och proffsiga föreläsare behöver också smältas. Kanske sista passet bara ska bestå av workshops?

Det slog mig under och efter föreläsningen att jag fortlöpande skulle kunna hålla workshops om Schoolsoft, Inläsningstjänst, formativt arbetssätt och Office verktyg då det är handgripligt och fungerar som pedagogisk hävstång. Det handlar inte om digitalisering – det handlar om pedagogik.

Är det läskigt att stå där då? Nja…, lärare är inkännande människor, ställer uppriktiga och nyfikna frågor eller noterar tyst men nickar välmenande. Innan dagen var jag mer spänd då Haldor tog tid att få på plats och ett tag visste jag inte om jag skulle hinna få fram något att berätta, sparade till och med desperata sms mellan supporten och mig. Efter föreläsningen var jag rätt slut men nöjd och jag hoppas också ha lockat andra att delge sina erfarenheter.

Till nästa KUT-dag kan kanske deltagarna ange intresseområden och sedan går regionen ut med en förfrågan om vilka som kan tänka sig hålla i aktiviteterna. När man vet vad som förväntas är det lättare att leverera också, det är min erfarenhet.

KUT-dagar som den vi upplevde ger mersmak. Och nej man behöver inte vara mer vrickad är normal-Svensson och inte heller lida av hybris. Det räcker med att utmana sig själv, blåsa huvudet av Jante och bidra till skolutveckling!

 

#skolgo #skolgo18  #skolgo19

En kommentar på “Vågar du #skolgo19?!

  1. Jag rodde inte att lärare var inkännande och välmenande som publik, tvärtom faktiskt! Vi är vana att ifrågasätta och måste kunna så mycket själva jämt! Du rodde ju fan i land och Jante var inte ens inbjuden! Bra gjort!

    Gilla

Kommentarer är stängda.

Webbplats byggd med WordPress.com.

Upp ↑

Designa en webbplats som denna med WordPress.com
Kom igång