Schoolsoft vs Haldor

Mycket har sagts om Schoolsoft av både pedagog, elev och förälder. Ibland stymoderligt behandlad, ibland som en skänk från ovan. Mycket har sagts om Schoolsoft och ändå är inte sista ordet sagt.

Genom årens lopp har jag lärt mig den skolplattform region Gotlands grundskolor använder, Schoolsoft. Trots det, måste jag tillstå att frustration ibland infunnit sig. När jag sen av ren tillfällighet hörde talas om en annan skolplattform, Haldor blev jag nyfiken och ville testa. Det här läsåret är vi några som är testpiloter för Haldor inom Region Gotland, mer om det kan du läsa här.

Vid tre utbildningstillfällen har vi testpiloter samlats eller haft möjlighet att delta via Skype. Vår utbildare på Haldor sitter i Sundsvall och lyckas ändå göra det lite familjärt trots avståndet. Här på ön deltar testklasser från Västerhejde, Lärbro, Solberga, Sfi och en ”fejkad” Förskoleklass.

Ingen skolplattform är dock initialt bättre än en skolas wifi och infrastruktur. Det tog veckor av testande och uppsättning av extra fyrar innan vi kunde komma igång. I länken till Answergarden nedan finns eleverna första reaktion vilken avspeglar storlek på skärm och snabbare wifi främst. Innan terminens slut ska vi utvärdera funktionerna i Haldor bättre.

haldorfortbildning.png

Jag uppskattar att vara testpilot för Haldor och att tillåtas grotta ner mig i funktioner och kopplingar. Lite nördigt måhända men när plattformar bjuder på direkta pedagogiska vinster blir jag lätt hängiven. Dock var ambitionen att jag skulle dokumentera i båda plattformarna lite för övermäktig i längden. Jag har trots det kört i skarpt läge och bedömt mot matris även i Haldor för att se hur sammanställningarna upplevdes ur lärarperspektiv. Dels vill lärare ha lättarbetade ytor, dels översikt. både i sitt ämne och de kopplade kunskapskraven men som mentor, även i de andra ämnena.

Plattformar ska inte upplevas som en radda av klickande och dolda funktioner utan vara användarvänliga och snabbarbetade. Eleverna uppskattar att det är lätt att navigera mellan uppgifter och att nya aviseringar lägger sig främst. De öppnar ett av läraren bifogat dokument direkt ifrån sin arbetsyta yta och både gör och lämnar in uppgiften därifrån.

När läraren får in uppgifterna kan den skickas tillbaka med kommentar och även markera om den t.ex är klar, ofullständig eller behöver kompletteras. Läraren kan också förtydliga kunskapskraven efter just den skapta uppgiften, något som kan upplevas positivt. Andra funktioner som finns inbakade vittnar om ett pedagogiskt redskap mer än ett administrativt. I Haldor kan man låta eleven Självskatta sig och man kan även använda Kamratbedömning mycket smidigt.

Hur det går i matchen mellan plattformarna är dock inte avgjort än. Haldors support är outstanding men Schoolsofts matris pedagogiskt mer tilltalande och inget av företagen har stagnerat utan filar förstås på förbättringar hela tiden. Därmed slutar det i dagsläget- oavgjort.

Answergarden från eleverna i 5A Solberga

Kommentarer är stängda.

Webbplats byggd med WordPress.com.

Upp ↑

Designa en webbplats som denna med WordPress.com
Kom igång